Studie bidrag

Men hejsan hoppsan lilla bror detta är verkligen så fel...

Vem tror egentligen att man klarar sig på en tudenlapp i månaden som tånnåring och framförallt om man är över 18. Det är ju ren utan sagt hopplösta att lyckas med att ha pengar hela månaden ut för pengar försvinner. T.ex en vanlig månad för många ungdomar börjar det med att man går ut och äter med några vänner och redan då försvinner minst 100 kr och så kasnke man också går på bio och köper lite godis samma kväll. Snipp snapp så har 300-400 kr försvunnit första jävla dagen, lycka till att klara en hel månade utan att råna en bank  !!



För att också tänka realistiskt så har man kanske en sådan kväll minst 2-3 gånger varje månad och sen för att vara helt ärliga så finns det många 18 årigar som går till en pubb med några vänner och där kostar det en hel del att bara ta en drink.. Jag bara undrar hur man tänker i detta läget, för om vi vänder på steken en gång och ser på saken så här:
Vi ungdmmar som går i skolan och sköter våra liv, blir behandlade på detta viset av vår regering medans brottslingar som sitter i fängeles får bra mat, högskoleutbildning gratis medans vi tar lån, nya kläder och osv... 

Finns det någon som verkligen tycker något annat än att detta är fel, för vi ungdommar blir aldrig tagna på allvar !!!
 

Kommentarer
Postat av: Bidrag

Jävla blått

2009-04-08 @ 16:51:45
Postat av: Tjeja

Tja... om man jämför dig med mig (kvinna 35, ensamstående studerande)

Så undrar jag först och främst... du bor hemma hos dina föräldrar ännu va???

Så mat och kläder plust tak över huvudet har du? Eller?



Själv har jag en månadsinkomst på drygt 7500 kr.

En lägenhet som kostar 6005:-/månaden.

Efter hyran har jag då 1495 kr kvar.



Dra sedan bort el (ca 200 :-/månad)

Busskort (500:-/mån)

Tv, telefon, internet (600:-/Månaden)



Vad har du kvar sedan att handla mat för????

Och kläder??? Har inte ens råd att handla kläder i andrahandsaffärer nu!



Visst... när jag är färdigutbildad, (har 3 år kvar på universitetet), så om jag lyckas få jobb då, så kommer min inkomst att vara den dubbla.



Med andra ord... jag kommer ha pengar över för att köpa mat och kläder... Men sedan då??



Jag, till skillnad ifrån dig, är så pass gammal att jag vill bilda familj, skaffa barn osv.. men jag HAR OMÖJLIGT RÅD!!!



Om jag hade 1000 kr i månaden över att använda till vad jag ville EFTER att mitt boende, fasta räkningar, mat, kläder osv var betalt... OOOOOJ

Jag skulle spara MINST 500 kr/månaden!

Och vet du.. på den inkomsten och den levnadstandarden jag har... räknas det som "skälig levnadsnivå" (det betyder att det är en helt okej och god levnadsstandard),och jag får inte ens rätt till bostads- eller socialbidrag!



FÖR JAG HAR TAK ÖVER HUVUDET!!!



Men MAT... inte ens den billigaste, om jag så levde enbart på ris eller potatis varje dag, skulle jag kunna betala det, utan måste hitta "svarta" sätt att dra in extra slantar. Inte för att ha pengar till att äta ute med kompisar, utan för att ÖVERLEVA! Jobba svart i butik, städa hemma hos folk osv osv..



Om dina kompisar har mer pengar de "får" av sina föräldrar att röra sig med... då lär de få riktigt svårt i framtiden när de upptäcker att pengarna inte bara kommer rullandes in som kulor av sig själv, utan att man faktiskt måste JOBBA SKITEN UR SIG för att antingen överleva, ELLER för att skaffa sig en utbildning där du kan tjäna tillräckligt för att leva på den nivån du själv önskar. Oavsett vilken väg du väljer, om inte dina föräldrar har ett GOTT överflöd av pengar att betala alla dina studier åt dig, så kommer du GARRANTERAT genomgå en FATTIG period av ditt liv för att sedan få råd att äta på McDonalds någon gång!



Pengar växer inte på gratisträd där dina föräldrar plockar åt dig som dom vill.



Börja JOBBA istället så du lär dig VÄRDE av de pengarna du har!



/Surkärringen ;)



2009-04-08 @ 17:25:29
URL: http://www.hanky.com/tjeja
Postat av: Sara

Jag håller med, hur i helvete ska vi klara oss ?!!

2009-04-08 @ 19:07:43
Postat av: Anonym

Jag tror inte att det är meningen att de pengarna ska gå till alkohol osv. Herregud, sluta klaga!

2009-04-08 @ 22:44:37
Postat av: Anonym

Sluta konsumera en massa onödig skit istället! Jag är 19 och har varit arbetslös och utan någon inkomst alls i ett år. Jag bor hemma som de flesta som får 1000:- i månaden i studiebidrag och jag klarar mig fint. Visst jag vill ha jobb så att jag kan tjäna pengar, men nu är det som det är och det går. Tycker att studiebidraget till folk på gymnasiet borde minskas väldigt mycket och att studiebidraget till de som pluggar på högskolan borde höjas istället

2009-04-10 @ 17:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0